Ocelová lana Standard
Standardní lana
Lana vinutá klasickým způsobem - malý počet hrubších drátů stejného průřezu. Dobrá odolnost vůči oděru, nízká ohebnost, jednoduchá a levná výroba. ČSN 02432x, DIN 3050, 3060. Obvykle se vyrábějí jako šestipramenná.
Používají se jako montážní lana, pro lyžařské vleky, signální, pro kotvení a podobně, lanové dráhy a lanovky, tažná lana, tažná pro lanovky, posunovací, výtahová, vrtná zdvihadlová, rypadlová, jeřábová, lodní, vlečná a podobně.
Pro dokonalé spojení a bezpečné použití ocelových lan doporučujeme využít i náš související sortiment:
-
Lanové úvazky – ideální pro zvedání a kotvení s lanem.
-
Příslušenství – lanové svorky, napínáky, koncovky a další prvky pro montáž a uchycení.
-
Karabiny – rychlé a bezpečné spojení s lanem v různých aplikacích.
-
Spojovací články – pro pevné spojení lan mezi sebou nebo s jinými komponenty.
-
Vázací řetězy – pokud hledáte alternativu k lanům při manipulaci s břemeny.
Všechny komponenty jsou kompatibilní s našimi standardními ocelovými lany a zajišťují maximální spolehlivost při použití v průmyslu, stavebnictví, lesnictví i dalších oblastech.
-
Jednopramenná ocelová lana
-
Šestipramenná ocelová lana
-
Osmipramenná ocelová lana
-
Ocelové lana v Balení
Nejprodávanější
Co jsou ocelová lana standard
Standardní ocelová lana jsou v podstatě základem mnoha technických řešení. Jelikož jsou jednoduchá, cenově dostupná, odolná, tak pro nás představují spolehlivou a bezpečnou volbu pro široké spektrum využití.
Význam označení "Standard"
Označení Standard je častým označením základní klasické konstrukce ocelového lana, která je bez speciálních úprav. Mezi tyto speciální úpravy by mohlo například patřit mazání, plastový plášť nebo vysoká ohebnost. Lana odpovídají běžným normám ČSN 02432x a DIN 3050/3060. K běžným vlastnostem například u klasické vinuté konstrukce se šesti prameny patří nízká ohebnost a dobrá odolnost proti oděru. Výhoda je zejména v tom, že výroba je jednoduchá a hlavně pak cenově dostupná.
Konstrukce a materiál
Každé ocelová lano se skládá hned z několika důležitých částí. Jsou to prameny, jádro a drát. Při výrobě platí určitá pravidla, aby se dosáhlo spolehlivého a kvalitního výrobku, na kterém pak bude záviset mnoho průmyslových činností.
- Drát - vyrábí se z uhlíkové oceli a obvykle je pozinkovaný, aby lépe odolával korozi. Je to základní stavební prvek lana (tenké ocelové vlákno). Může být různé tloušťky, silnější dráty jsou odolnější proti oděru a ty tenčí jsou více ohebnější. Z jednotlivých drátů se následně vytvářejí prameny. Kdybychom to měli k něčemu přirovnat, tak jsou dráty jako vlákna v laně a čím více vláken máme, tak tím ohebnější lano je.
- Prameny - jedná se o skupinu několika drátů stočených dohromady, lana mají nejčastěji 6 až 8 pramenů. Následně se prameny vinou kolem jádra a tvoří tak vnější strukturu lana.
- Jádro - je v podstatě střed lana, které nese hlavní zatížení a také drží tvar lana. Ocelové jádro IWRC je odolnější a pevnější, proto se používá u lan s vyšším zatížením. Jádro může být i kovové jednovláknové WSC
Jaké jsou mechanické vlastnosti
Pokud se na to podíváme z pohledu ohebnosti, tak se nám nabízejí následující varianty. Lana s hrubšími drátky (to jsou ty standardní) nám nabízejí vysokou odolnost proti oděru, ale zase nižší ohebnost. Takže jsou nejvíce vhodné pro kotvení, různé vleky a pro montáže. Menší ohebnost zároveň znamená, že máme k dispozici delší životnost vůči opotřebení v navíjecích zařízeních a nebo jamkách. Nakonec bychom neměli zapomínat ani na jádro, které má za následek zvyšování tvarové stability a odolnost proti tlakům. U základních konstrukcí ocelových lan s označením "Standard" jsou normy ČSN 02432x, DIN 3050 a DIN 3060.
Oblasti použití
Tento druh ocelových lan má široké využití v dopravních systémech a ve stavebnictví. Jejich využití je nejčastější na montážní práce všeho druhu, můžeme je vidět u výtahů, různých navijáků a rovněž i u jeřábů, kde tvoří velmi důležitou součást pro veškeré činnosti. S ocelovými lany se může setkat i člověk, který se vyloženě v tomto oboru nepohybuje. Pro příklad to jsou zábavné lanové dráhy a nebo pak zimní lyžařské vleky. Často jsou využívány i v průmyslu lodním (kotvení, zdvihací technika). Předností je odolnost proti oděru, jednoduchost, dobrá cena a další specifické vlastnosti podle konkrétního použití.